22 June, 2010

Baby hatch: komen saya


baca dulu ni..

PETALING JAYA: The nation's first baby hatch was launched here yesterday with the support of the Women, Family and Community Development Ministry.

Couples who cannot take care of their babies can drop them off at the hatch anonymously. The babies will be put up for adoption.

The New Sunday Times had in February reported about the proposed launch
of the baby hatch.


The proposal provoked a debate, with some saying that it encouraged premarital sex and reckless behaviour. Many also lauded the move which they said would prevent the abandoning of unwanted babies in dumpsites and garbage bins.

Minister Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil, in a tearful and emotional opening speech, said such initiatives were part of the solution to provide desperate mothers a place to go to instead of taking the life of their child.

"I must say that it br
oke my heart to see the baby hatch. I never thought I'd see this happening.


"We must not allow ourselves to be held prisoner to the
belief that baby hatches encourage premarital sex, neither must we allow ourselves to think that the hatch is the solution to cases of abandoning babies," she said after presenting OrphanCARE, the non-governmental organisation which set up the hatch, with a RM100,000 grant.

Shahrizat said the ministry was supportive of NGO
s that wanted to set up safe havens for unwanted babies.

"We are, of course, strong advocates of educating youths on their sexuality and the risks in pre-marital sex, but the baby hatch is a necessary measure so that young unwed mothers know that they have an alternative," she said.


The baby hatch is m
anaged by OrphanCARE, which also works with the ministry to expedite the adoption process.

It helps to match and place abandoned and orphaned babies with suitable parents.

Its president, Datuk Adnan Mohd Tahir, stressed that the baby hatch would save lives and prevent babies from being abandoned at dumpsites or drains.

"Mothers who have babies out of wedlock are often in a fragile state. They don't know where to turn to or what to do with their babies. Now, they can drop off their babies at our centre anonymously.

"There is also a consent form provided which the
y can choose to sign.

"There will be no legal repercussions if they
sign the form. The babies can then be put up for adoption.

"No baby should be left to die because their mothers do not know where to turn to," he said.

Adnan said the o
rganisation was planning to set up more baby hatches and was also willing to help other NGOs, hospitals and clinics set up their own baby hatches.

"We hope mothers w
ho do not want their babies for whatever reason would only make use of this facility as a last resort."

OrphanCARE currently has 200 parents waiting to adopt babies on its waiting list.


Countries such as Germany, Japan, the United State
s, India and Pakistan have adopted the baby hatch system as a way to support mothers who are unable to care for their babies.

Earlier, the baby hatch
was launched by its patron, Sultanah of Pahang Sultanah Kalsom, who also donated RM10,000 to the organisation.

For more information
on the baby hatch, the public can log on to the organisation's website www.orphancare.com.

In February, former deputy Women, Family
and Community Minister Datin Paduka Chew Mei Fun had said that the ministry did not endorse the idea of a baby hatch as it could encourage people to abandon unwanted babies.

She was quoted as sayi
ng that baby hatches sent the wrong message and instead the organisation should provide counselling and sex education.

link

*****

setuju! dah lama tau pasal baby hatch ni..dulu jepun yang mulakan..tahun 2006 kalau tak silap. masa tu ramai orang membantah. macam biasala benda baru kalau nak mula memang susah sikit nak diterima. topik ni dah bincang kat youthsays..ada yang setuju ada yang bantah. mereka yang membantah tu ada beberapa sebab:

1. menggalakkan seks bebas
2. kita ni negara islam,
mana boleh nak ikut cara orang luar
3. kaunseling kan ada
4. masyarakat kena peka..kena membantu..

5. remaja ni kena beri didikan agama yang mencukupi
6. dan beberapa lagi s
ebab yang boring..

ok. komen:

1. macam mana baby hatch ni boleh menggalakkan? sebab senang buat lepas tu senang nak buang. apa susah. tapi cuba fikir betul-betul.. ada ke tak baby hatch ni tetap aktif aktiviti seks bebas. kita tak boleh nak kontrol aktiviti tu. sebab tak boleh kontrol la kena ada BH. sebab tak boleh kontrol, kenala ada cara lain untuk selamatkan bayi hasil aktiviti tu.

lagi satu..kita tak tempatkan diri kita kat tempat dorang (terutamanya perempuan tu). lepas letak bayi tu kat BH.. korang rasa dorang nak buat lagi ke (yang memang dah rosak tu tak boleh nak cakap apa la). nak ke dorang bawak baby seberat batu bata tu 9 bulan dalam perut semata-mata nak buat aktiviti tu. ingat dorang suka-suka je pregnant-BH-pregnant-BH. takde keje (lagi sekali yang rosak dah tu tak termasuk..ni untuk perempuan yang nak insaf je.haha).

sebab tu la..kalau fikir betul-betul..BH ni boleh jugak mengurangkan aktiviti tu. bila ada BH.. mereka tu akan rasa dihargai..pada masa yang sama.. mungkin boleh insaf. kita kena guna "reverse psychology". lagi kita hentam dorang..lagi dorang buat..jadi lagi banyak kes. remaja ni memberontak, kena guna cara sesuai dan lebih berkesan. jadi untuk menjadikan BH ni berkesan kita semua kena buka minda.. jangan fikir seperti orang biasa.. fikir macam orang biasa.. jadi kebiasaan la kes buang bayi ni.

2. mula-mula.. siapa cakap kita negara islam? agama
islam cuma agama rasmi seperti yang termaktub kat perlembagaan (kalau salah tolong betulkan). kalau negara islam dah lama judi tu diharamkan. tak perasan ke kita memang dah lama ikut cara luar. bak kata Tun mahathir "look east policy". takkan tiba-tiba pasal BH ni nak kecoh ikut cara luar.. yang lain-lain tu takpe pulak.

3. semua cara ni tak berkesan untuk budak remaja.
kalau yang skema-skema tu mungkinlah (sikit..). lagi kena kaunseling lagi la mengamuk. masuk telinga kiri keluar kat hidung,mulut,telinga kanan. kalau kaunseling ni berkesan..dah lama dah takde kes buang bayi ni.

4. masyarakat
peka. huh..tengok orang jatuh pun bukan nak tlong..gelak ada la. tengok orang kena rompak tengah-tengah orang ramai pun tengok je. tengok budak kecil kena pukul oleh seorang lelaki pun tak tolong padahal puluhan remaja tu yang tengok. ingat WWF ke. ni lagi nak peka. kalau bab menghentam..baru la hebat.

5. didikan agama..ni macam karangan kat sekolah dulu kan. bagaimana nak me
mbentuk akhlak yang mulia..masalahnya remaja yang terlibat ni ada jugak yang kuat agama..tapi dikalahkan denagn nafsu. so macam mana tu? tepuk dada tanya selera.

6. sebab-sebab yang boring macam karangan sekola
h tu la..boring..

kesimpulan; semua benda yang lain daripada
yang lain memang susah nak diterima. masyarakat kita ni suka perkara yang biasa je. sebab tu la masalah tak boleh nak selesai. sekurang-kurangnya BH ni ada harapan jugak nak selesaikan masalah "buang bayi hari-hari". nak harap polis? nak harap kerajaan kumpul DNA semua orang? bila tu? masa tu mesti kubur dipenuhi dengan bayi-bayi yang tak berdosa. lagi satu kalau nak bantah, cuma bagitau apa cara lain selain ni.. takkan nak legalise abortion? lagi la orang mengamuk.




selain tu, nak bagitau..ada 3 golongon yang dapat faedah dari BH ni.

- pasangan yang nak insaf tu

- bayi-bayi tu selamat

- pasangan yang takde anak boleh ambil anak angkat

jadi saya memang menyokong penuh NGO ni (OrphanCARE).. kerajaan bila lagi?

3 comment (s):

kenwooi said...

well, i believe these are some of the methods to curb babies being thrown away.. the important thing is for the human to be disciplined.. =)

[Reply]
kilique said...

agree mek! Drpada biar byk baby kna buang2 bgs drg kasi safe tu baby. Lgpun, tu baby2 bole kna adopt ole pasangan yg teda anak.. kan. Kalau x silap ada ba NGO utk single mother n orphan di swak mek. Tp x sure sma dgn Baby hatch ka x hihi.

[Reply]
meckomecky said...

kenwooi: true. it must begin at a very young age before its to late.

kilik: lebih kurang kali tu kan. sa suka benda ni.. tapi masih lagi kontroversi.hehe

[Reply]
>